
Wat vinden jullie van onze prijzen?
Geplaatst : 30 augustus 2022
Het is deze zomer één van de meest gestelde vragen aan ons en aan de consultants van Tommy Booking Support: wat vinden jullie van onze prijzen? Gevolgd door: wat doen anderen? Hoeveel inflatiecorrectie moet ik toepassen? Hoe doen anderen dat met de energiekosten? Mogen/kunnen we die misschien apart berekenen?
Het samenstellen van de prijzen voor het nieuwe seizoen is voor menig ondernemer een hele lastige puzzel. Dat geldt ook voor ons als marketeers; de prijs is immers een heel belangrijk onderdeel van je marketingstrategie.
In de recreatiebranche geldt er dan ook nog een extra handicap; het ondoorzichtig presenteren van prijzen, soms wel inclusief bijkomende kosten en soms weer niet. De consument staat daarbij regelmatig voor onaangename verrassingen. Niet voor niets kondigde de ACM onlangs aan hier strenger op toe te gaan zien.
Wat wij van de prijzen vinden?
Het is een spagaat dit jaar: aan de ene kant móeten de prijzen omhoog, niet in de laatste plaats door de kostenstijgingen van energie, personeel, etc.. Aan de andere kant zien we de consument die steeds minder te besteden heeft. Bovendien gaan we een markt in, waarbij met name het aantal aangeboden verhuuraccommodaties veel groter is dan de vraag.
Daarnaast heb je te maken met andere marketingfactoren die van invloed zijn op jouw situatie. Hoe maximaliseer je je omzet zonder dat deze ten koste gaan van je bezetting? Ons belangrijkste advies: stap af van je statische prijslijst en zorg dat jouw prijzen dynamisch zijn. Bepaal je bodem (!), en ga dan aan de slag met je strategie: welke doelgroep past bij je, welke doelgroep bereik je, op welk moment wil je je gast een aanbieding doen en op welk moment wil en kan je je gast om een hogere prijs vragen?
Dat is een flinke klus! Daarom zijn wij blij met de handige tool ‘Dynamic Pricing’ van Tommy Booking Support, die een heel groot deel van deze dynamic pricing volledig automatiseert. Afhankelijk van je bezettingsgraad én de periode tussen boekingsdatum en aankomstdatum, wordt de prijs automatisch verhoogd of verlaagd. In onze ogen een onmisbare tool voor iedere recreatieondernemer.
Wil je er meer over weten? Vraag ons ernaar!