Voorbereid op de toekomst met GA4

Geplaatst : 06 januari 2023

Google Analytics is de welbekende dienst voor webanalyse van Google die het o.a. mogelijk maakt het aantal bezoekers, ingevulde contactformulieren en conversies te meten. Iedereen die wel eens inlogt in Google Analytics zal onderstaande melding zijn opgevallen, vanaf juli 2023 is er een nieuwe versie actief en worden in de huidige versie geen bezoekers meer gemeten. Tijd voor actie dus... wij vertellen je er graag meer over.

GA4 overstappen

Wat is GA4?

GA4 is een update van de huidige Universal Analytics die website- en app-gegevens verzamelt om meer inzicht te krijgen in het verkeer op een website of app. Het is eigenlijk: GA4 helpt je om de gegevens van je websiteverkeer om te zetten naar betere inzichten. Met nieuwe functies zoals Machine Learning en een compleet nieuwe manier om te meten, is GA4 een must en bovenal een toegevoegde functie om je online marketing optimaal in te richten.

GA4 functies:

  • Betere bescherming van persoonsgegevens: in GA4 zijn cookies niet meer nodig, blijven gebruikers volledig anoniem en worden IP-adressen niet opgeslagen;
  • Vernieuwde rapportages: geven een nog vollediger beeld van het gedrag van bezoekers op je website;
  • Direct interacties meten zonder extra benodigde code of Google Tag Manager-tags;
  • Appdata beschikbaar;
  • Meldingen en voorspellingen over het gedrag van de doelgroepen: dankzij Machine Learning geeft GA4 meldingen als er belangrijke veranderingen zijn in de gegevens en voorspelt welke doelgroepen meer geneigd zijn om een conversie te doen.

Waarom is GA4 belangrijk voor bedrijven?

GA4 is belangrijk voor bedrijven omdat het helpt om beter inzicht te krijgen in hoe gebruikers zich op een website gedragen. Dit kan helpen bij het verbeteren van de gebruikerservaring en het aanpassen van de website of app om beter aan te sluiten bij de behoeften van de gebruiker. Het kan ook helpen bij het identificeren van problemen met de website of app en het nemen van actie om deze op te lossen. Bovendien kan GA4 bedrijven helpen bij het maken van datagedreven beslissingen en het meten van de effectiviteit van hun online marketinginspanningen.

Kortom, GA4 is een waardevolle tool die bedrijven helpt om beter inzicht te krijgen in het gedrag van gebruikers op hun website of app en om de online prestaties te verbeteren.

Een voorbeeld uit de praktijk: een camping adverteert in Google Ads en verstuurt elke maand een nieuwsbrief. De eigenaar van de camping investeert veel in Google Ads, want hierdoor komen er veel bezoekers op de website. De maandelijkse e-mails wil hij nog wel eens overslaan, voor zijn gevoel doet dit toch niet zoveel. Dankzij de metingen van Google Analytics zien we dat de conversies van de e-mails veel hoger is dan de conversie van Google Ads. Kortom, e-mailmarketing is blijkbaar veel lucratiever dan Google Ads, ondanks de vele bezoekers die de Ads opleveren. Dankzij de metingen van Google Analytics zetten we de marketingbudgetten zo optimaal in.

Waarom is het goed instellen van GA4 essentieel?

Omdat er in de huidige versie van Google Analytics vanaf juli 2023 geen metingen meer worden gedaan is het van belang dat er zo snel mogelijk een GA4-property ingesteld wordt. Zeker als je data wilt gaan vergelijk is dat van belang. Maar tegelijk is het overstappen van Universal Analytics naar GA4 een goede manier om te profiteren van de nieuwe en verbeterde functies van Google Analytics. Uiteraard helpen wij je hier graag mee en zorgen wij dat GA4 op de juiste manier is ingesteld. Neem contact op met één van onze specialisten, wij helpen je met plezier verder.

Onze vrienden