
Trends en ontwikkelingen in de recreatie in 2022
Geplaatst : 24 september 2021
Het vakantieseizoen 2021 loopt op z’n eind, nog een kleine piek in de herfstvakantie en daarna sluiten veel campings en vakantieparken weer. Tijd om na te gaan denken over het nieuwe seizoen. Want dat is best spannend, blijven er volgend jaar weer zoveel mensen in eigen land? Hoe kun je ervoor zorgen dat gasten terugkeren naar jouw camping of vakantiepark? Ben jij al gestart met de voorbereidingen voor 2022? Wij delen met jou onze visie op trends en ontwikkelingen in de recreatiebranche in 2022.
Boekingen komen later op gang
De oriëntatie voor een vakantie duurt langer en de uiteindelijke boeking wordt later gemaakt. Dat betekent dus dat je veel langer zichtbaar moet zijn op allerlei kanalen. Vergeet dus ook niet je social media goed bij te houden met leuke berichtjes zodat mensen je niet kunnen vergeten.
Terug naar het vertrouwde
In 2022 zullen mensen vaker terugkeren naar plaatsen waar ze het ooit prettig hebben gehad. Oud en vertrouwd zullen we maar zeggen. In onzekere tijden vinden veel vakantiegangers het prettig weer eens een camping of vakantiepark te bezoeken waar ze goede herinneringen aan hebben. Haal die oude gastenlijsten maar tevoorschijn dus voor een leuke e-mailnieuwsbrief of misschien wel een direct mail.
Niet vergeten: Google Mijn Bedrijf
Die vermelding in Google als je op je bedrijfsnaam zoekt wordt steeds belangrijker. We zien dit aan de aandacht die Google aan dit onderdeel geeft, het is volop in ontwikkeling. Maak dus optimaal gebruik van deze gratis tool en plaats regelmatig nieuwe updates, foto’s van je vakantiepark etc. Binnen Google Mijn Bedrijf vind je ook de Hotel Ads waarbij mensen vanuit Google direct op jouw camping of vakantiepark kunnen boeken. Uiteraard kunnen we dit ook voor jou regelen. Informeer gerust even naar de mogelijkheden.
Instagrammable vakanties
Is jouw camping of vakantiepark al instagram-proof oftewel is het voor gasten superleuk om vakantiefoto’s te posten op hun socials? Is er een bijzonder plekje of een gave accommodatie die het goed doet op Instagram? Zeker de moeite waard om aandacht te besteden aan deze trend. Het is natuurlijk superleuk als je gasten aan hun eigen volgers laten weten dat ze op jouw vakantiepark zijn en daar een mooie tijd beleven.
Korte vakanties
Ook voor 2022 geldt als trend dat we vaker op vakantie gaan, het weekendje weg wordt alleen maar populairder. Deze korte minivakanties zijn dus naast de mei- en zomervakantie heel veel extra mogelijkheden om mensen een vakantie te laten boeken. Zeker als je ook camperplekken hebt zijn de korte vakanties heel belangrijk om aandacht aan te besteden. En over camperplekken gesproken… die heb je toch al wel op jouw camping of vakantiepark?
Mag het iets luxer?
Op de camping kiezen we vaker voor een kampeerplaats met privé sanitair en onze bungalow mag ook best wat luxe faciliteiten bevatten. Uitzonderingen daargelaten, mogen vakanties best wat meer luxe zijn. Maar niet alleen de accommodaties, ook het vakantiepark zelf kan zich onderscheiden met luxe. Denk aan een hottub, yogales of barbecueworkshops. Maar let op, de luxe mag ook weer niet ten koste gaan van duurzaamheid. Deze twee gaan voor de vakantieganger namelijk prima samen.
Always connected
We willen ook op vakantie goed bereikbaar zijn en dus is een goede internetverbinding tegenwoordig een belangrijke factor voor vakantiegangers. Want ook op vakantie willen we ons Instagram account checken, een Netflix film kijken of een appje naar het thuisfront sturen. Maar let op, er is ook een tegenovergestelde trend, van campings zonder straling waar de vakantieganger juist helemaal geen gebruik van internet wil maken. Ook dit kan dus een manier zijn om je te onderscheiden van anderen.
In dit blog hebben wij geprobeerd een aantal trends en ontwikkelingen in de recreatie in 2022 te benoemen. Ook voor jou als eigenaar van een camping of vakantiepark is het belangrijk om hiervan bewust te zijn en nu al na te denken over het nieuwe seizoen. Wil je daar graag eens samen met ons over brainstormen? Neem dan even contact met ons op.