
Mijn boekingen lopen achter, en nu?
Geplaatst : 09 februari 2021
Hoe gaat het op jouw camping of vakantiepark met de boekingen voor 2021? Wij krijgen regelmatig de vraag van camping- en vakantieparkeigenaren: Hoe ziet het boekgedrag in Nederland er momenteel uit? Een logische vraag, want het zijn natuurlijk onzekere tijden. Ook de media dragen hun steentje bij en schrijven over de toename van boekingen voor vakanties in eigen land. Wil je meer weten over het boekgedrag van jouw doelgroep en ben je op zoek naar tips voor de komende periode om gasten naar jouw camping of vakantiepark te krijgen? Lees snel verder!
Heerlijk zo’n vakantie!
Een lockdown, een avondklok, vaccinaties en een reisverbod... Het blijft een onzekere tijd. Blijven bij jou de boekingen achter in vergelijking met vorig jaar en twijfel je of je de enige bent daarmee? Niet getreurd, we zien in de afgelopen periode bij veel campings en vakantieparken dat er in januari minder is geboekt dan andere jaren. Veel mensen zullen toe zijn aan een heerlijke en ontspannende vakantie, maar het vastleggen van die vakantie is in deze tijden nog wat spannend. Op de korte termijn wordt er nog best wat geboekt, maar dan vooral last-minutes en weekendjes weg. De zomervakantie is qua boekingsgedrag nog heel ver weg…
Gelukkig zien we ook dat het oriënteren van Nederlanders op een vakantie steeds verder stijgt. Het zoekvolume in Google naar de meivakantie neemt toe en mensen kijken steeds meer uit naar de zomervakantie. Een goed vooruitzicht!
Wat kan je in de komende weken doen?
Het is misschien bij jouw camping of vakantiepark nog wat rustig met de boekingen, maar juist nu moet je niet stilzitten! Hierbij een aantal tips voor de komende periode:
- Blijf in het hoofd van je gasten. Wanneer ze klaar zijn om te boeken, moeten ze natuurlijk aan jou denken! Blijf dus niet stil in je communicatie maar blijf posten op social media, nieuwsbrieven versturen en adverteren. Er is altijd wel iets leuks te melden waardoor mensen nog meer gaan uitkijken naar een vertrouwde vakantie in Nederland.
- Zet alvast advertenties en berichten klaar voor het moment dat de maatregelen worden versoepeld. Nu is het misschien nog wat rustiger, maar straks wordt het weer druk! Zet daarom je advertenties en berichten klaar zodat je deze met één druk op de knop live kunt zetten wanneer dat nodig is.
- Er worden in deze tijd veel last-minutes geboekt. Heb jij leuke last-minutes? Vermeld ze duidelijk op je website en je social media, zo zijn ze gemakkelijk te vinden.
- Bied je kampeerplaatsen met privé-sanitair aan? Vorig jaar zagen we al dat deze sterk in populariteit groeiden en dit jaar verwachten we niet anders. Zorg dat bezoekers deze plaatsen direct kunnen reserveren.
Geef gasten vertrouwen
Voor veel mensen kan het nu een hoge drempel zijn om te boeken. Nu alvast betalen voor de zomervakantie is natuurlijk onzeker. Daarom is het verstandig om duidelijke voorwaarden te communiceren. Denk dan bijvoorbeeld aan een omboekgarantie of vouchers. Wanneer mensen weten onder welke voorwaarden ze kunnen boeken, neem je een stukje onzekerheid weg en dat wordt gewaardeerd.
Zorg daarnaast voor duidelijkheid over het coronabeleid, dus extra schoonmaak, contactloos inchecken e.d.. Allemaal onderwerpen waardoor gasten merken dat ze hun vakantie veilig bij jou kunnen boeken. Dit geldt ook voor eventueel horeca, zwembad en wellness op je park. Ook hier geldt dat duidelijke regels op prijs worden gesteld.
Vakantie is ontspanning en juist dat kunnen we in deze tijden goed gebruiken. Echter is er op dit moment ook veel onzekerheid en angst over wat de komende tijd gaat gebeuren. Toch merken we om ons heen en online dat mensen steeds meer verlangen naar een vakantie en we verwachten dan ook dat er zodra er meer mogelijkheden zijn, volop geboekt gaat worden. De customer journey van mensen die vakantie boeken was al lang, maar wordt alleen maar langer. We zoeken volop inspiratie naar de mooiste reizen, maar boeken nog niet. Aan jou de uitdaging om in de customer journey van jouw ideale klant regelmatig te verschijnen. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Wij staan voor je klaar!