
Laat de zomer maar komen!
Geplaatst : 31 maart 2022
Door het lekkere lentezonnetje van de afgelopen weken zijn wij al helemaal in de zomerstemming gekomen. En wij zijn niet de enigen! In Google zien we dat er volop wordt gezocht naar vakanties en ook zoekopdrachten als: ‘Hoeveel dagen tot de zomervakantie?‘ en ‘Wanneer is de zomervakantie?’ stijgen razendsnel.
Ben jij al druk bezig met alle voorbereidingen op je camping of vakantiepark? Juist nu is het belangrijk om niet alleen het onderhoud aan je vakantiepark op orde te hebben, dit is ook hét moment om de aandacht te pakken van je doelgroep! Zorg ervoor dat je op de juiste momenten zichtbaar bent bij je doelgroep, zodat je on-top-of-mind bent zodra de knoop wordt doorgehakt.
Kortom: dit is het moment om in de hoofden van vakantiezoekers te belanden, zodat ze jouw camping of vakantiepark overal tegenkomen.
Maak nu je marketingplanning
Eén van de belangrijkste zaken voor de zomerperiode is plannen. Vooral wanneer je kijkt naar marketing. In de zomer zelf ben jij druk genoeg met je gasten en personeel, waardoor er vaak weinig (of zelfs geen) tijd overblijft voor online marketing. Terwijl dit wel heel belangrijk is!
Je kunt je planning vaststellen aan de hand van je doelen en beschikbaarheid. Voor welke periode heb je boekingen nodig? Welke middelen helpen je om deze boekingen binnen te halen en welke doelgroep wil je bereiken?
Een kort voorbeeld
Een strandcamping heeft voldoende boekingen in de zomer, maar in de maand juni is er nog voldoende beschikbaarheid. Uit de gegevens van eerdere jaren blijkt dat in juni vooral senioren en gezinnen met kleine kinderen de camping bezoeken. Het is dan dus slim om te kijken hoe je deze afgebakende doelgroep kunt bereiken. Dat kan via advertenties op social media, via nieuwsbrieven of misschien wel via een mailing per post.
Bovenstaande denkwijze kun je vanzelfspreken voor elke periode gebruiken, zodat je aan de hand van je doelstellingen een effectieve marketingplanning kunt maken. Uiteraard overleggen we graag met je hierover, zodat we onze kennis kunnen combineren met jouw ervaring uit de praktijk en zo de optimale strategie kunnen uitwerken.
Genoeg personeel?
Nog zo’n punt waar je nu al over moet nadenken; de personeelsbezetting voor komende vakantieperiode. Heb je al voldoende vaste en flexibele krachten of moet je nog op zoek naar versterking? Ook hierin kunnen we je helpen met creatieve advertenties op de kanalen die jouw toekomstige medewerkers bezoeken.
Voor bijbaantjes in de horeca en animatie kun je bijvoorbeeld ook TikTok inzetten, voor vaste medewerkers op de receptie is misschien Indeed of Facebook net zo effectief.
Onze specialisten op gebied van vacaturemarketing in de recreatie denken graag met je mee over de juiste strategie.
Een paar extra tips voor je online marketing in de komende periode
- In deze periode en in het voorseizoen gaan potentiële gasten op zoek naar dé perfecte vakantiebestemming. Je wilt dan dus wel gevonden worden! Daarom moet je nu inzetten op de organische vindbaarheid, zodat je over een paar maanden organisch goed gevonden wordt.
- Zoals gezegd, wordt er al veel gezocht naar zomervakanties en is de concurrentie hoog. Iedereen wil natuurlijk wel op de 1e pagina van Google staan met de relevante zoektermen. Wil jij bij de topposities staan op populaire zoektermen? Adverteer dan via Google. Zo sta jij bovenaan voor de belangrijkste zoektermen. Weet je niet zeker waar je moet beginnen? Neem contact met ons op, we vertellen je graag meer over de mogelijkheden van Google Ads.
- Tijdens de zomermaanden is social media erg belangrijk. Mensen kijken op social media naar de laatste nieuwtjes over je camping of vakantiepark, het animatieprogramma en reviews. Daarom moet je juist in de zomer berichten blijven plaatsen, zodat je zichtbaar blijft. Is er ook een collega die de chatberichten en de reacties op berichten goed monitort?
- Over reviews gesproken; worden deze wel goed vertoond op je site? We hebben het hier al vaker benoemd; reviews zijn belangrijk. De reviews op Google en social media zorgen ervoor dat jij opvalt tussen alle andere campings en vakantieparken. Ken je de nieuwe reviewmodule al die je op je site kunt plaatsen? Deze valt lekker op en is helemaal aan te passen op jouw huisstijl. Zie een voorbeeldje hieronder:
Geïnteresseerd in deze reviewmodule? Of nog wat hulp nodig bij het krijgen van boekingen in de komende periode? Neem contact met ons op!