
Ik wil je iets vertellen
Geplaatst : 14 mei 2019
"Ik gooi de laatste koffer in de auto. Na een hele dag werken en stressen moeten we gehaast de auto in, anders komen we niet meer op tijd op de camping. We rijden net de snelweg op, als we de matrixborden al zien knipperen. FILE! Net nu we zo'n haast hebben staat het verkeer muurvast. We rijden wel door, maar langzaam. Ik toeter een paar keer, maar dat haalt niets uit.
Na een half uur kunnen we eindelijk een beetje doorrijden. Na een lange rit rijden we het terrein van de camping op, hopend dat we nog geholpen kunnen worden. Ik loop naar de receptie en zie dat er nog licht brandt. Ik trek de deur open en een vriendelijke stem begroet me. We werden al verwacht, krijg ik te horen. Of we een goede reis hebben gehad? De reis viel tegen, zeg ik, maar ik voel dat het genieten nu toch kan beginnen!"
Bovenstaande verhaal is een voorbeeld van storytelling. Storytelling is, zoals de naam al doet vermoeden, niets anders dan het vertellen van een verhaal. Er wordt een situatie geschetst waarin veel mensen zich kunnen vinden. Zij moeten het verhaal kunnen beleven in hun hoofd. Ze moeten zich kunnen identificeren met de hoofdpersoon in het verhaal. En als het verhaal op een positieve manier eindigt, zoals hierboven gebeurt, dan moet de lezer (of kijker) dit positieve gevoel ook ervaren. Op deze manier kan er geprobeerd worden mensen ergens toe aan te zetten!
Hoe werkt storytelling?
Er zijn genoeg voorbeelden van storytelling te vinden. Je hebt vast wel eens deze radiocommercial gehoord. Dit is een goed voorbeeld van storytelling. Er wordt een situatie geschetst, waar je je heel makkelijk in kan verplaatsen en mee kan identificeren. Dat is dan ook hoe storytelling werkt.
Als storytelling goed wordt toegepast, wordt de luisteraar, lezer of kijker in het verhaal gezogen. Hij kan zich identificeren met het verhaal dat verteld wordt, en zodoende mentaal beleven wat er verteld wordt. Op die manier kunnen de storytellers de doelgroep precies dat verhaal voorschotelen waarmee hun mening, ervaring of wensen op de juiste manier beïnvloed worden. Zo krijgt de kijker van dit filmpje zin om de fiets te pakken, en kregen deelnemers van dit onderzoek na storytelling zin om de hardloopschoenen aan te trekken. Maar hoe kan je dit zelf gebruiken?
Storytelling in de recreatie
Storytelling is ook in de recreatiebranche zeer goed toe te passen. Ik deed hierboven al een kleine poging om het relax-gevoel van op vakantie gaan te verwoorden, maar het kan op veel meer manieren gebruikt worden. Wil je het zwembad op jouw camping of vakantiepark aanprijzen? Dan vertel je een verhaal over een hete dag in de auto, met als koele redding het zwembad op de camping. Of vertel een verhaal over iemand die nog nooit op vakantie is geweest omdat de accommodaties niet geschikt waren voor rolstoelen. Totdat een vakantiepark met mindervaliden accommodaties in beeld kwam. En komt dit verhaal je bekend voor?
"Ik weet nog goed hoe het vroeger was. Ik was een jonge boer, elke dag hard aan het werk om rond te komen. Om die situatie wat te verbeteren, ben ik op een gegeven moment kampeerders op het terrein gaan toelaten. Het waren er eerst één of twee, maar al snel merkte ik dat mensen het fijn vonden om op een rustige kampeerplaats te verblijven.
Omdat het boeren bestaan steeds minder vruchtbaar werd, ben ik gaan investeren in meer voorzieningen voor de kampeerders. Wat begon met één of twee kampeerders, werden er al snel tien, twintig, dertig. Ik vond het leuk om steeds nieuwe mensen op mijn grond te zien. Zo leuk zelfs, dat ik mijzelf 15 jaar geleden volledig ben gaan richten op het uitbreiden van de camping. Nu, 15 jaar later, is de boerderij omgetoverd tot een luxe camping, waar jaarlijks allerlei mensen hun vakantie doorbrengen. De stallen zijn verbouwd tot zwembad, en in het vroegere huis is een receptie gekomen. En het land? Dat staat nu vol met mooie kampeerplaatsen en stacaravans!".
Zo is er voor elke situatie een overtuigend en herkenbaar verhaal te vertellen. En je kan dit op de website gebruiken, op social media, maar ook met filmpjes op YouTube. Je kan storytelling dus overal toepassen!
Heb je vragen over storytelling of heb je vragen over andere marketingzaken? Neem dan contact met ons op.