Hoe krijg je meer directe boekingen?

Geplaatst: 15 januari 2021

Veel campings en vakantieparken maken gebruik van externe kanalen en touroperators zoals Booking.com om boekingen binnen te halen. Dat is natuurlijk een goed middel om gasten te bereiken, maar het scheelt flink in de kosten als boekingen direct via jouw website gemaakt worden. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen direct bij jou boeken via bijvoorbeeld de website of telefoon?

Wat zijn directe boekingen?

Directe boekingen kunnen we op twee manieren bekijken. Wanneer we directe boekingen uitleggen voor onze online marketing, praten we over mensen die meteen de URL intypen. Maar directe boekingen kan natuurlijk ook betekenen: mensen die direct bij jou boeken. Dit zijn de gasten die geen gebruik maken van andere websites om een boeking te maken, maar direct bij jou via de website, mail of telefoon een boeking maken. Hieronder een paar tips om het verkrijgen van directe boekingen te vergroten.

Tip1: Maak ambassadeurs van je gasten

De beste reclame is mond-op-mond reclame. Als iemand op jouw camping of vakantiepark een fijne vakantie heeft beleefd, wordt dit volop gedeeld. Mensen plaatsen foto’s op social media, laten bij thuiskomst foto’s zien en vertellen natuurlijk over jouw camping of vakantiepark. Geef jouw gasten dus volop de mogelijkheden om ze als ambassadeur van jouw park weer naar huis te laten gaan. Wie weet komen ze het jaar erna zelf weer terug of hebben ze hun vrienden enthousiast gemaakt.

Tip 2: Jij bent de officiële aanbieder, laat mensen dat weten!

Natuurlijk kunnen bezoekers prima boeken bij verschillende touroperators of via andere websites, maar je wilt ze natuurlijk het liefst laten boeken bij jou. En dat is ook niet zo gek, het scheelt je veel kosten en mensen kunnen meteen een kijkje nemen op je website. Het is belangrijk dat je mensen laat weten dat jij de officiële plek bent om te boeken. Zet in je advertenties een zin als ‘officiële website’ en laat dat in de organische vindbaarheid (SEO) ook terugkomen. Zo weten potentiële gasten dat ze bij jou moeten zijn voor een boeking.

Kijk ook goed naar je prijzen en eventuele voordelen voor de gasten. Is het goedkoper om bij jou te boeken of krijgen ze een leuke verrassing bij aankomst? Deel dat met je gasten, dat zijn namelijk mooie voordelen die veel mensen opvallen!

Tip 3: Laat zien wie je bent

Om mensen naar jouw website te krijgen, moeten ze natuurlijk wel weten wie je bent. En dat krijg je voor elkaar door je brand awareness te vergroten. Want door Brand Awareness zijn mensen op de hoogte van jouw bedrijf, wat er weer voor zorgt dat ze jouw website ook makkelijker en eerder zullen vinden. Maar hoe vergroot je deze awareness? Nou, bijvoorbeeld door actief te zijn op social media. Als mensen regelmatig iets van jou voorbij zien komen, blijft je merk ‘Top of mind’. Want herhaling doet onthouden.

Top of mind houdt in dat mensen als eerste aan jouw merk denken als ze worden gevraagd naar bijvoorbeeld een leuke camping of vakantiepark. En dat is een hele fijne positie om in te zitten. En mensen die aan jou denken bij vakantie, zullen eerder geneigd zijn om bij jou te boeken. Zorg er dus voor dat je verschillende online marketing kanalen inzet, zoals Social media, organische vindbaarheid en advertenties, om jouw vindbaarheid en bekendheid te vergroten.

Onderschat hierbij niet hoe belangrijk goed foto- en videomateriaal is. Je kunt dit zelf verzorgen, maar ook het materiaal dat je gasten maken opnieuw gebruiken. Mensen vinden het bijvoorbeeld vaak superleuk als je hun social media bericht deelt.

Meer directe boekingen

Tip 4: Blijf de informatie op je website aanpassen

Een makkelijke manier om mensen geïnteresseerd te houden in je website is door regelmatig nieuwe informatie aan je site toe te voegen. Bijvoorbeeld in de vorm van een blog (wij doen het zelf ook). Schrijf je regelmatig een leuk blog of nieuwtje, dan zorgt dit ervoor dat mensen dit blog steeds weer willen lezen. En op die manier zorg je er voor dat mensen terugkomen naar jouw website, de naam van je website onthouden en zo eerder aan jou denken als ze een vakantie gaan boeken.

Tip 5: Gebruik offline marketing

Ook door het gebruik van offline marketing kun je redelijk gemakkelijk het directe verkeer naar je website vergroten. Bijvoorbeeld door direct mail in te zetten. Gasten die al eens bij jou op de camping hebben gestaan hebben hun adresgegevens achtergelaten. En met al die gegevens heb je een heel groot adressenbestand opgebouwd. Stuur je deze groep mensen een brochure of een informatieboekje van jouw camping? Dan levert dit vaak een grote boost op de website op. Natuurlijk boekt niet iedereen direct een plekje op de camping, maar je springt wel weer even bij iedereen in het vizier. En dat is ook waardevol!

Wij helpen je graag

Met de bovenstaande tips kun jij zorgen voor meer direct verkeer en daardoor meer directe boekingen naar je website. We snappen dat jij misschien geen tijd hebt om je bezig te houden met het schrijven van een blog, het updaten van je social media of het ontwerpen van een mooie brochure. Daarom helpen wij jou hier graag bij! Neem nu vrijblijvend contact op en verbeter zo snel mogelijk je directe boekingen.

SEO
Onze vrienden