Blog

De laatste online trends, webinnovaties en ontwikkelingen binnen de wereld van online marketing!

13 juni 2024

Het belang van authentieke content

Een van de belangrijkste ontwikkelingen waar we als marketeers op voorbereid moeten zijn is het belang van authentieke content. Met de ‘Helpful Content Updates’ van Google, rekent de zoekmachine af met websites die geen authentieke content bevatten en de lezer niet verder helpen.

Daarom hebben wij onlangs Chantal Smink uitgenodigd, dé specialist op het gebied van helpful content. Zij gaf ons handvaten hoe we de gevaren van deze Google Updates kunnen omzetten in kansen, oftewel hoe we de content van campings, vakantieparken en andere (recreatie)ondernemers authentieker kunnen maken.

Wat is authentieke content?

De belangrijkste vraag die we moeten stellen bij het schrijven en beoordelen van onze content is: had een andere campingeigenaar precies hetzelfde kunnen schrijven? Is het antwoord ja, dan is de content niet authentiek genoeg.
Laten we je een simpel voorbeeld geven om je duidelijk te maken wat er bedoeld wordt met authentieke content:

Voorbeeld 1: 
‘Camping X is een leuke camping voor natuurliefhebbers omdat de camping op de Veluwe ligt.’

Voorbeeld 2:
‘Onze camping op de Veluwe is een echte camping voor natuurliefhebbers. Fiets direct vanaf de camping het Hazenpad uit en binnen 5 minuten bereik je misschien wel het mooiste uitzichtpunt van de Veluwe bij het Egelenmeer. Tip: stop met zonsondergang even bij het kruispunt aan de linkerzijde van het meer en luister goed of je de lokale zwijnenfamilie met elkaar hoort communiceren.

Combineer je wandeltocht over de Veluwe met een overnachting. Speciaal voor deze tocht hebben wij een leuk wandelarrangement: wandelen bij het Egelenmeer.

  • Start de tocht met koffie en gebak
  • Na terugkomst lekker eten in het restaurant. 3-gangendiner voor slechts € 25,00.
  • Overnachting in het vakantiehuisje dat vlak bij het startpunt ligt.'

In deze twee voorbeelden zie je goed hoe we authentieke en niet-authentieke content kunnen onderscheiden van elkaar. Voorbeeld 1 zou door elke camping op de Veluwe geschreven kunnen worden, terwijl voorbeeld 2 alleen toepasbaar is op de betreffende camping op deze locatie. Daarnaast kan voorbeeld 2 vanuit de campingeigenaar geschreven zijn, gezien de formulering en ‘insider tips’.

Dit zijn volgens Google enkele belangrijke vragen die je moet stellen bij het herkennen van niet-helpful content:

  • Gaat jouw content verder dan het overduidelijke dat je kunt zeggen?
  • Gaat je content verder dan het enkel herschrijven van bronnen?
  • Biedt de content meer waarde dan de andere pagina’s in zoekresultaten?
  • Is de content met zorg en aandacht gepubliceerd?

Bron: Chantal Smink

De rode draad binnen deze belangrijke vragen is: is de tekst bruikbaar voor de lezer en helpt het hem/ haar verder?
Terugkomend op voorbeeld 1. Helpt dit de lezer verder? De lezer wist al dat Camping X op de Veluwe ligt en het is vanzelfsprekend dat dit natuurliefhebbers aantrekt. Voorbeeld 2 daarentegen helpt de lezer verder, omdat er echt vanuit waardevolle ‘unieke’ kennis wordt geschreven.

helpful content tips


Waarom is het van belang?

Het schrijven van goede SEO-teksten is vandaag de dag niet makkelijk. Zoals gezegd is er een belangrijke ontwikkeling gaande binnen Google. Sinds 2022 komt Google regelmatig met ‘Helpful Content Updates’ en stelt steeds meer kritische eisen aan content. De zoekmachine wordt kritischer en rekent af met hapklare content die gemakkelijk is te dupliceren.

‘Helpful content is een standaard onderdeel van het Google Algoritme’, aldus Chantal Smink.  Niet meegaan met deze ontwikkelingen brengt gevaren met zich mee. Zo kan het zijn dat jouw ‘hapklare content’ wordt geraakt door een update van Google. De behaalde posities binnen de zoekmachine lopen hiermee gevaar. 

Ik wil hulp met helpful content

Wat kan je als campingeigenaar doen om ons hierbij te ondersteunen?

Het schrijven van goede SEO-teksten is niet makkelijk, maar zeker wel mogelijk. Sterker nog; samen kunnen we sterke, helpful en authentieke content creëren wat inspeelt op de ontwikkelingen binnen Google.

Onze expertise gecombineerd met jouw kennis over jouw eigen camping of vakantiepark zullen (potentiële) gasten ongetwijfeld verder helpen met waardevolle, unieke content. De Google updates geven namelijk ook ontzettend veel kansen om in ons voordeel te werken! 

wat is helpful content


We geven je 3 manieren hoe je ons helpt met het verrijken van je huidige pagina’s en creëren van nieuwe authentieke content:

  1. Deel insider tips met ons.
    Het losloopgebied voor honden aan de zijkant van het park, de lekkere saucijzenbroodjes van de bakker in het dorp, de streekproducten die jullie aanbieden in de kantine, het wandelpad aan de westzijde van de camping die leidt naar een prachtig vergezicht… het zijn voorbeelden die onze content op een simpele, maar effectieve manier authentieker kunnen maken.
  2. Deel klantverhalen en verzamel reviews.
    Als campingeigenaar ken jij je gast als geen ander. Waar pijnpunten liggen, waarom huisdiereigenaren juist die ene accommodatie op de hoek boeken, wat de favoriete bezienswaardigheid in de zomermaanden is en ga zo maar door. Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het verzamelen van reviews is hiervoor essentieel. Zo leren wij de klant nog beter kennen en kunnen we content verrijken.
  3. Deel recente foto’s en video’s met ons en je gasten
    Niets is zo authentiek als (bewegend) beeld van de camping. Dat dit niet te reproduceren is door de camping om de hoek, is vanzelfsprekend. Dit is dé manier om jouw gasten te laten zien hoe jouw camping uniek is en zich onderscheid van de rest. De mogelijkheden zijn hierin eindeloos. Laat het animatieteam een dag in beeld brengen, deel leuke feitjes van de camping op social media, leg een review van een gast vast op video, trek de omgeving en laat zien wat er te doen is.

Niet alleen jouw social media zal hiermee een boost krijgen, ook bestaande pagina’s op de website kunnen we naar een hoger niveau brengen met deze beelden.

Heb ik hier wel tijd voor als campingeigenaar?

(Bewegend) beeld creëren van jouw camping kan op een laagdrempelige manier. Bij tijdsgebrek schakel je eventueel het animatieteam in. Vind je het moeilijk om hier tijd voor vrij te maken en wil je hier het liefst voor ontzorgd worden? Dan komen we graag bij je langs om foto’s en video’s te maken. Van professionele dronebeelden tot leuke interviews met je gasten en opzwepende filmpjes van het animatieteam.

Dus, hoe nu verder…

Als campingeigenaar is het goed om op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen binnen de onlinemarketingwereld en hoe wij hierop inspelen. Moet ik alle teksten van mijn website nu op de schop gooien? Nee. Soms is kort en krachtige informatie gepast. Maar wij kijken wel graag samen met jou hoe we de teksten op jouw site nóg beter kunnen maken zodat deze meegaan in de updates van Google. Wij gaan aan de slag met het verrijken van jouw content en kijken waar we verbeteringen op jouw website kunnen doorvoeren. Help jij ons met het voorzien van unieke informatie? Zo kunnen we samen jouw potentiële gasten bereiken en verder helpen. Want dat is het uiteindelijke ons gezamenlijke doel.

Ben je nog geen klant van Prosuco maar wel benieuwd naar hoe wij je content meer helpful kunnen maken? Neem dan contact met ons op.

Contact