Facebook update omtrent privacy

Geplaatst: 16 maart 2021

Adverteer je wel eens via social media? Dan is het belangrijk op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen binnen Facebook. Misschien heb je al iets voorbij zien komen over de beleidswijzigingen bij Apple die het lastiger maken om data te verzamelen. Is er reden tot paniek? Wij vertellen je er graag alles over.

Facebook update omtrent privacy

Alle veranderingen komen door de laatste Apple update. Gebruikers die een Apple product gebruiken en de nieuwe iOS 14 update hebben, krijgen voortaan op social media een pop-up te zien waarin zij kunnen kiezen of Facebook hun activiteiten mag ‘tracken’. Kort gezegd betekent dit dat je er zelf voor mag kiezen of jouw activiteiten bijgehouden mogen worden. Op desktop computers raken we inmiddels steeds meer gewend aan dergelijke pop-ups, maar op de mobiele telefoon is het nog minder gebruikelijk. Echter gebruikt 81% van alle gebruikers volgens Statista.com Facebook alleen op de mobiel. En dus is de impact van de Apple privacy update groot. Zeker als we ook meenemen dat mensen steeds bewuster met hun gegevens omgaan.

Dit is voor adverteerders een groot nadeel, want als iemand er voor kiest om niet getrackt te mogen worden, kan Facebook veel minder data van die persoon meten. Het algoritme van Facebook gaat hierdoor slechter werken waardoor het kan zijn dat jouw advertenties minder getoond worden of niet altijd aan de juiste doelgroep. Dit geldt trouwens niet alleen voor Facebook. Ook platformen als Instagram, LinkedIn, Pinterest en TikTok krijgen deze pop-ups.

Samengevat is dit nadelig voor Facebook, maar vooral voor jou. Wanneer een persoon ervoor kiest om niet getrackt te worden, kan Facebook geen data verzamelen en kan jij die data als adverteerder ook niet gebruiken. Je kunt dus minder gericht adverteren.

Facebook update omtrent privacy

Wat nu?

Adverteren kan gelukkig nog steeds en er zijn een aantal instellingen waardoor jouw advertenties getoond worden en jij nog data kunt verzamelen. Lees hieronder een aantal tips:

  • Heb je al een bedrijfsaccount? Zo niet, dan kan je deze hier aanmaken.
  • Wanneer je een bedrijfsaccount hebt, is het verstandig om jouw mailadres te koppelen en te verifiëren. Dit kan onder het beveiligingscentrum
  • Daarna is het belangrijk om de Facebookpagina van jouw camping of vakantiepark te koppelen aan dit bedrijfsaccount. Dit kan onder het kopje ‘pagina’s’.
  • Het is belangrijk dat je jouw website (domein) verifieert. Het is nu nog meer van belang dat Facebook weet dat jij de officiële eigenaar bent van jouw camping of vakantiepark. Ga in de Facebook Business Manager naar merkveiligheid en dan naar domeinen. Daar wijst Facebook je de weg hoe jij jouw bedrijf kunt verifiëren.
  • Maak een Facebook pixel aan en installeer deze op je website. Dit kan handig via Google Tag Manager of door een stukje code toe te voegen.
  • Bouw doelgroepen op via andere kanalen zoals e-mail, Google en Bing. Deze doelgroepen kun je vervolgens uploaden naar Facebook en als retargeting doelgroep instellen. Je hebt nu Facebook niet nodig om je ideale klant te vinden, dit gebeurt op een andere manier. Vervolgens kun je deze ideale klant nog wel gewoon via Facebook bereiken.

Extra tip: Wanneer jouw bedrijf geverifieerd is, kan je ervoor kiezen om conversiegebeurtenissen in te stellen. Dit kunnen er maximaal 8 zijn, dus je hebt aardig de keuze. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klikken op bepaalde buttons of boekingen.

Kom je er niet uit?

Alle campings, vakantieparken en bedrijven waar wij social advertenties voor maken worden door ons in de komende periode benaderd om alles goed in te stellen. Maak jij jouw eigen advertenties en kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact met ons op, zodat we met je mee kunnen kijken.

Onze vrienden