De -versnelde- gevolgen van de coronacrisis op je prijsbeleid

Geplaatst: 12 november 2020

Op verzoek van de leden van Jong Recron praatte Janine de leden bij over het begrip ‘Dynamic Pricing’.  Waarom zou je Dynamic Pricing moeten toepassen op jouw recreatiebedrijf? En hoe doe je dat dan?

Voorafgaand aan de presentatie werd een kleine pol gehouden onder de aanwezige Jong Recron leden:


klik op de afbeelding om uit te vergroten.

Wat is Dynamic Pricing eigenlijk?

De naam zegt het al: je hanteert dynamische prijzen. De prijs van je product kan dus, afhankelijk van de omstandigheden in de markt, veranderen. Factoren die van invloed zijn, zijn onder andere vraag & aanbod, beschikbaarheid, schaarste, onzekerheid, veiligheid, tijd, etc. etc.

Alles uit de kast

Het is niemand ontgaan dat 2020 een bizar jaar was voor de meeste Nederlandse recreatiebedrijven. Dat daarbij in de zomer ook nog eens een run ontstond op vakanties in eigen land, heeft (gelukkig) voor veel bedrijven gunstig uitgepakt. Prijsstijgingen tot 30% bij verhuurders van vakantiehuizen waren geen uitzondering, er ontstond een run op kampeerplaatsen met privé-sanitair en menig ondernemer heeft alles uit de kast gehaald om nog wat extra locaties of accommodaties te kunnen verhuren.

Van 0 naar 100 in een week

Ook het boekingsgedrag van de consument ging totaal overhoop: van 0 naar 100 in 1 week tijd. Met een flink gevolg in de schommeling tussen vraag en aanbod. Onmiskenbaar dat je als ondernemer, in tijden van schaarste, kunt profiteren: je prijs kan écht omhoog. Net zoals, in tijden van veel aanbod en weínig vraag, je prijs naar beneden moet (en kan, als het goed is).

Niets nieuws

Het bijzondere is, dat dit natuurlijk helemaal niet nieuw is. Van appels tot vliegtuigstoelen, van treinkaartje tot sauna entrée: nergens is de prijs altijd gelijk. Dus waarom zou dat wel zo zijn voor jouw verhuuraccommodatie of kampeerplaats? Waarom is de gemiddelde recreatieondernemer hier zo huiverig voor? Een mopperende gast? Een vervelende review?

Dóe aan Dynamic Pricing!

Het zijn bezwaren die Janine van tafel veegt, en de boodschap is duidelijk: dóe aan Dynamic Pricing. Oók voor je kampeerplaatsen. Met een goed doordacht plan, is je (trouwe) gast blij én ben jij blij. Een kort stappenplan helpt je op weg:

1. Overweeg en bepaal:

  • Wie 'beloon' je en wie 'straf' je
  • Hoe zwaar weegt je bezettingsgraad mee en op welk moment?
  • Wat wil je sturen (denk aan: verblijfsduur/aankomstdagen/wel of geen flexibiliteit)

2. Voer uit:

  • Communiceer! Proactief en helder naar je gast. Dat je prijzen fluctueren. Dat ze omhoog kunnen gaan als je gast langer wacht (Of, misschien wel naar beneden, afhankelijk van wat jóuw strategie is).
  • Automatiseer. In het reserveringssysteem van Tommy Booking Support zitten prachtige tools om jouw Dynamic Pricing strategie toe te passen en volledig te automatiseren.

Oh ja… en vergeet dan natuurlijk niet die PDF prijslijst van je website te halen :-)

Onze vrienden