
Conversie optimalisatie voor campings en vakantieparken
Geplaatst : 14 juni 2021
Veel campings en vakantieparken zijn voor deze zomer al (bijna) volgeboekt. Dat is natuurlijk supergoed nieuws! Ook dit jaar blijkt dat vakantie in eigen land erg populair is.
De afgelopen maanden hebben we je tips gegeven over hoe je goed vindbaar bent en blijft met je website. We hebben het gehad over de focus op vakantie in eigen land, goede communicatie en het bijhouden van al je onlinekanalen.
In dit artikel geven we je tips over het optimaal inrichten van je website om conversies te optimaliseren. Want hoe boekt jouw gast eigenlijk? Wat zijn de aandachtspunten om in de gaten te houden? Wij vertellen je meer!
Hoe gaat het boeken van een vakantie?
Er zijn maar weinig branches waarin het proces van een vakantie boeken zo lang kan duren, volgens onderzoek van Nielsen gemiddeld maar liefst 53 dagen. Dit is ook wel logisch, weinig mensen gaan op zoek naar een vakantie en boeken deze ook direct. Veel vaker zien we een lange customer journey. Dit betekent wel dat het voor campings en vakantieparken nog net iets harder werken is om tijdens die customer journey steeds op de juiste plekken in de gedachten van potentiële gasten te belanden. Van review sites tot social media en advertenties op allerlei mogelijke kanalen, gasten worden op heel veel manieren beïnvloed als het gaat om hun vakantie. De vragen die deze gasten hebben, zijn bovendien heel breed. Het research bevat vragen als: Waar wil je naartoe? Wil je kamperen of huren? Met wie ga je op vakantie? Hoeveel wil je uitgeven? Hoe lang ga je op vakantie?
Genoeg vragen! Veel mensen gaan online op zoek naar een camping of vakantiepark dat voldoet aan de antwoorden op bovenstaande vragen. Zodra iemand op jouw site terecht komt, komen er weer nieuwe vragen:
- Welke soort kampeerplaatsen of accommodaties zijn er?
- Welke faciliteiten vind ik belangrijk?
- Wat is er te doen op de camping of het vakantiepark?
- Wat is er te doen in de omgeving?
- Wat kost een vakantie op deze camping of dit vakantiepark?
Voor al deze vragen wil jij jouw websitebezoekers (en dus potentiële gasten) de juiste weg wijzen. Je wilt ervoor zorgen dat mensen gemakkelijk antwoord vinden op hun vragen en vervolgens snel kunnen boeken. Je gaat dus aan de slag met de Conversie Optimalisatie.
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie is het proces van het optimaliseren van landingspagina's en websites om hun efficiëntie te verhogen. Met behulp van de verhoging of optimalisatie van het conversiepercentage op websites kan het succes van online marketingactiviteiten worden verhoogd. Het conversiepercentage is het deel van de bezoekers dat een vooraf bepaalde actie op de website uitvoert. Dit kan het maken van een boeking zijn, maar ook het aanmelden voor de nieuwsbrief of het invullen van een contactformulier.
Tips voor conversie optimalisatie
Een aantal tips om jouw websitebezoeker een handje te helpen bij het maken van een boeking:
1. Zorg dat de zoek en boek functionaliteit altijd duidelijk zichtbaar op de website aanwezig is. Je wilt niet dat mensen moeten zoeken waar ze kunnen gaan boeken. Tenslotte is dit de belangrijke actie van je website.
2. Zorg ervoor dat je een duidelijk navigatie op je website hebt waar alle belangrijke informatie te vinden is. Dit zijn bijvoorbeeld links naar:
- De verschillende accommodaties
- De faciliteiten
- Tips over de omgeving
- Contactgegevens
- Veel gestelde vragen
3. Maak gebruik van veel beeldmateriaal. Een foto of video zegt veel meer dan een stuk tekst en maakt het nog aantrekkelijker om te boeken!
4. Personaliseer de site met reviews en aanbevelingen. Is er een landingspagina over visvakanties, zorg dan dat het beeldmateriaal en de tekst op de pagina hierop is aangepast. Dit verhoogt de kans op een conversie.
5. Gebruik CTA’s (call to action). Zorg ervoor dat mensen altijd gemakkelijk kunnen boeken. Dit kun je doen door buttons toe te voegen op de pagina’s of boven in het menu een link te plaatsen naar de zoek en boek (die altijd zichtbaar is).
Meer weten over de customer journey van jouw gast?
Wij kijken voor onze klanten naar de gehele customer journey van de websitebezoeker om hier optimaal op in te spelen. Benieuwd hoe we dit doen en wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op!