Blijven communiceren, hoe doe je dat?

Geplaatst: 03 april 2020

Ons advies in deze vreemde coronaperiode is duidelijk: “Blijf communiceren. Sluit je niet af, want je gasten zijn je zo vergeten. En dan moet je na deze crisis weer helemaal opnieuw beginnen.”

Maar hoe doe je dat?

Blijven communiceren klinkt misschien makkelijk, maar kan soms juist heel lastig zijn. Want wat communiceer je dan en welke kanalen gebruik je hiervoor? Een doeltreffende manier om contact te houden met je gasten is e-mail waarmee je je trouwe gasten kunt bereiken. Maar denk dan uiteraard wel goed na over de boodschap van jouw mail.

Je kunt een mailing namelijk op verschillende manieren insteken. Denk bijvoorbeeld aan een camping die beroep doet op de liefdadigheid van haar vaste gasten. De boodschap luidt dat het zware tijden zijn voor de camping en dat ze hopen op de steun van hun gasten na de crisis. 

Nog beter is echter het meer proactief communiceren naar gasten toe. Denk aan een camping of vakantiepark die laat zien wat ze op dit moment allemaal aan het doen zijn. Misschien heb je als vakantiepark wel een manier gevonden om toch nog gasten te kunnen laten komen, bijvoorbeeld met een actie voor de medewerkers in de zorg. Of gebruik je deze periode voor extra onderhoud aan toiletgebouwen, groenvoorziening of vakantiehuisjes. Laat het zien!

Je zult begrijpen dat deze tweede manier van communiceren veel creatiever is en jouw gasten veel meer betrekt bij je camping of vakantiepark. Vergeet niet dat je gast momenteel veel online is en al het nieuws veel actiever tot zich neemt dan voorheen.

Hoe je nu mailt bepaalt hoe jouw gasten je straks na de coronaperiode zien. Herinneren ze jouw camping, omdat je jezelf klein hebt gemaakt en gevraagd hebt om liefdadigheid. Of herinneren ze jouw camping, omdat daar alles nu netjes op orde is gemaakt, de gebouwen schoon zijn of misschien de menukaart van de horeca wel is veranderd?

Door met de juiste toon de juiste boodschap te communiceren kun je straks na de crisis voortborduren op wat je nu hebt opgebouwd. 

Voordelen van e-mailmarketing tijdens een crisisperiode

We zetten nog even voor je op een rijtje waarom e-mail zo'n goed middel is gedurende een crisisperiode:

  • Het is actueel: je kunt je boodschap tot op het laatste nieuws aanpassen.
  • Het is kosteneffectief: juist in een crisisperiode kan het belangrijk zijn om op je uitgaven te letten.
  • Je blijft in contact met je trouwe gast.

Mogen we je helpen?

Graag zelfs! Neem even contact op met je accountmanager voor praktische tips hoe je nu via mail kunt communiceren met je gasten.

Onze vrienden