
Hoe het aantal boekingen bij Camping de Barkhoorn verviervoudigde...
Geplaatst : 25 augustus 2020
"Onze boekingen lopen terug, we merken dat we minder mensen bereiken en de mensen ons niet kunnen vinden, hoe zetten we onze camping weer op de kaart?" In het najaar van 2019 kwamen de eigenaren van Camping de Barkhoorn in Groningen met ons in contact. Of wij ze konden helpen?
Na een kennismaking op locatie en een analyse van de huidige (online) marketing situatie was ons antwoord een enthousiast: "Ja!" Wát een mooie camping en wát een kans om hier samen veel meer omzet te realiseren.
Strategie & planning
Het probleem was ons snel duidelijk. Of, eigenlijk een combinatie van problemen, die samen zorgden voor het achterblijven van reserveringen. Een slechte online vindbaarheid en een niet goed functionerende website, socialmediakanalen die ontbraken of achterbleven en investeringen in niet renderende kanalen. Tel dat op bij de uitdaging om de ligging in (het overigens prachtige!) Groningen op de kaart te zetten als verrassende vakantiebestemming.
“Heeft ons bedrijf nog wel toekomst?” was een serieuze vraag van eigenaren Albert en Ellen. “Moeten we nog wel inzetten op het toeristische verhuren van onze kampeerplaatsen of moet het roer om naar iets anders?”
Wij zagen kansen en brachten ze in kaart:
Om te beginnen hebben we samen gekeken naar de doelgroep van de camping. Wie voelt zich thuis bij de Barkhoorn? Welke doelgroepen bezochten in het verleden de camping? En waar voelen Albert en Ellen zich zelf goed bij? Een mooi voorbeeld was het activiteitenprogramma, waarop vooral ingespeeld werd op het ‘samen’ leuke dingen doen. Kanoën? Alleen met je hele familie! Broodjes bakken? Neem vooral ook je vader en je moeder mee. Op pad met de boswachter met z’n allen. Neem vooral dus de tijd om samen te genieten in de mooie natuur van de regio Westerwolde.
Dat was een belangrijke invalshoek bij het uitwerken van de strategie en plannen: focus op de beleving met je héle gezin als je naar de Barkhoorn komt. Vermaak jezelf, want dat kan op alle fronten. De ligging midden in de natuur, het ontdekken van de ‘kleine’ dingen om je heen: gewoon is ook bijzonder!
Deze invalshoek hebben we uitgewerkt in een spiksplinternieuwe bijpassende huisstijl, met nieuw logo en nieuwe website, waarin we het reserveringssysteem van Tommy Booking Support integreerden. Om vervolgens alle online marketing kanalen hierop aan te laten sluiten.
Een greep uit onze activiteiten:
- Doorvoeren van de huisstijl in beeld en ontwerp (website, flyers, foto’s etc.)
- Professionele fotografie tijdens het hoogseizoen
- Vertrek-en aankomstnotificaties voor gasten, verbeteren van feedback- en reviewmogelijkheden
- Monitoren van reviewscores bij Google en Zoover
- Vindbaarheid in Google en andere zoekmachines(SEO)
- Social media (opzet & invulling van onder andere Facebook en Instagram)
- Adverteren via Google (SEA)
- E-mailmarketing
- Nieuwe digitale plattegrond
- En nog veel meer...
Klaar voor de start
Met de livegang van de nieuwe site zijn we direct gestart met de organische vindbaarheid (SEO). Zo is de hele website geschreven voor de juiste doelgroep en dragen we bij aan de vindbaarheid van de site in Google met extra landingspagina’s en continue optimalisatie. Dit heeft mooie resultaten opgeleverd. Wanneer we kijken naar de afgelopen maanden in vergelijking met vorig jaar, is het verkeer via zoekmachines met 163% gestegen.
Socialmediakanalen zijn natuurlijk niet meer weg te denken. Het opzetten van een Instagram-account en het dagelijks plaatsen van berichten op Instagram en Facebook was hierbij de volgende stap. Ook hebben we verschillende advertenties op social media en in Google Ads opgezet om de online vindbaarheid van De Barkhoorn verder te vergroten en het aantal volgers en fans te laten groeien.
Daarnaast zijn we gestart met het verzenden van nieuwsbrieven naar de gasten op de camping en abonnees. Dit zorgde voor meer interactie tussen de camping en de gasten, ook leuk (en handig) voor het nieuwe seizoen!
Naast online marketing hebben we De Barkhoorn geholpen met nieuw beeldmateriaal en het ontwerpen van flyers en folders. Zo hebben we bijv. een nieuwe menukaart gemaakt en zijn we samen met een fotograaf op de camping geweest om nieuwe foto’s te schieten.
Hoe gaat het nu?
Samen met Ellen en Albert zagen wij in de afgelopen maanden een grote stijging in het aantal websitebezoekers en het aantal boekingen. In vergelijking met vorig jaar ligt het aantal boekingen 4 keer zo hoog, een fantastisch resultaat!
Natuurlijk spelen de uitzonderlijke omstandigheden rondom COVID-19 een grote rol. Maar vooral zien we dat de camping beter gevonden wordt en dat we nieuwe gasten bereiken. De volgers op social media groeien iedere week en de interactie neemt hier ook toe, een leuk en mooi resultaat. Voor social media blijven we ook kijken naar nieuwe kansen om mensen te bereiken en de interactie te vergroten. Zo liep er deze maand een wekelijkse winactie waar mensen een leuke vakantiefoto van de camping in konden sturen. De winnaar ontving een gratis ijsje voor het hele gezin op De Barkhoorn, er zijn naar aanleiding van deze winactie veel leuke foto’s ingestuurd!
Met enige regelmaat gaan wij langs bij De Barkhoorn om te zien hoe het daar gaat en om te overleggen met Ellen en Albert. Zo blijven we allemaal up-to-date en stiekem vinden wij het ook erg leuk om de camping weer even te zien.
Kunnen wij je helpen?
Heb jij ook hulp nodig bij het bereiken van (nieuwe) gasten en weet je niet waar je moet beginnen? Spreekt dit all-in pakket of misschien een onderdeel hiervan jou aan? We denken graag met je mee om zo ook met jou de beste resultaten te behalen!