
5 online marketingtrends voor 2019
Geplaatst : 15 maart 2019
We zitten al even in 2019, en daarom wordt het tijd om eens te kijken naar wat 2019 op marketing gebied gaat betekenen. Want er zitten wat veranderingen aan te komen!
1. Voice Search wordt belangrijker
Je hebt het vast al eens voorbij horen komen. Google Home, Amazon Echo en de Apple Homepod. Allemaal slimme apparaten die met en tegen je praten. Ze herkennen jouw stem, leren van de zoekopdrachten die je ze geeft en leren zichzelf op die manier steeds meer nieuwe dingen aan. Maar ook je Smartphone is waarschijnlijk uitgerust met een Google Assistent of Siri van Apple. Al deze apparaten bieden steeds meer mogelijkheid om een zoekopdrachten te verwerken.
Deze ontwikkeling gaat zelfs zo snel, dat er verwacht wordt dat in 2020 de helft van alle online zoekopdrachten spraakgestuurd zullen zijn. Dit betekent dat de informatie die je op de website zet, makkelijk vertaald moet kunnen worden naar een spraakgestuurd, kort antwoord. Hier ligt een mooie uitdaging voor de online marketeer.
2. Video groeit steeds harder
Pak je camera er maar bij. Het gebruik van video is belangrijk en wordt steeds belangrijker. In 2022 bestaat naar schatting 82% van al het internet verkeer uit video! Mensen vinden het aangenamer om een video te bekijken dan dat ze een hele pagina aan informatie moeten doornemen. Door het gebruik van Smartphones is het ook nog eens ontzettend makkelijk om een video te maken. Op Facebook en Instagram is er de mogelijkheid om "Live" te gaan, wat meteen uitlokt tot interactie. Zo kan je zonder al teveel moeite de doelgroep aan jouw camping of vakantiepark binden.
3. Instagram is "hot", Facebook wat minder
Instagram is Hot! Instagram blijft groeien, en de Instagram stories worden een steeds belangrijker onderdeel van menig social media strategie. Ook de advertentieinkomsten van Instagram blijven groeien. Waar er in 2015 nog zo'n 630 miljoen dollar werd verdient, in 2018 is dit gestegen naar 6,8 miljard dollar.
Facebook komt daarentegen wat meer in zwaar weer. Na enkele privacy schandalen wordt duidelijk dat het vertrouwen in de social media gigant flink is afgenomen. Het is dan ook niet zo gek dat Facebook gebruik terugloopt. Kortom, het wordt tijd de pijlen wat meer op Instagram te richten.
4. Mobiel komt op de eerste plaats
Het is niet zo'n bijzondere ontwikkeling, maar hij is er wel. Mobiel internet is niet meer weg te denken uit het leven. Iedereen heeft een Smartphone, en daarmee heeft iedereen eigenlijk altijd toegang tot het internet. Het is dan ook niet gek dat er dit jaar eerst gekeken wordt hoe iets werkt op een telefoon of tablet, en vervolgens pas hoe iets werkt op de computer. Mobile First! Want ruim 52% van al het verkeer gaat via mobiele apparaten als Tablets en Smartphones. Het is dus van groot belang dat alles wat je online doet, goed werkt op een mobile device!
5. Chatbots!
Chatbots zijn "robots" die kunnen praten met klanten. Je geeft ze een vraag, en zij beantwoorden die vraag. Dit gaat niet meteen goed, maar naarmate de "bot" gevoed wordt met meer vragen en antwoorden, zal deze steeds beter kunnen communiceren met de klant.
Waarom dit zo handig is? Omdat gasten nooit meer hoeven te wachten. Als ze een vraag hebben, heeft de chatbot het antwoord. Het programmeren van een chatbot is helaas niet heel gemakkelijk, dus het gebruik ervan kan nog even op zich laten wachten. Maar het is goed om alle mogelijkheden te weten!
Met deze vijf trends kan je er op marketinggebied weer even tegenaan in 2019! Heb je vragen over hoe wij je kunnen helpen met een online marketing strategie voor jouw camping of vakantiepark? Neem dan gerust contact met ons op!