Handige tips voor het managen van jouw reviews

Geplaatst: 10 oktober 2019

Online reviews worden steeds belangrijker, ook in de recreatiebranche. Veel gasten delen hun vakantie ervaringen, de positieve maar zeker ook de negatieve. Word jij als recreatieondernemer ook wel eens (onaangenaam) verrast door negatieve reviews? Dan geven we je graag 5 handige tips waarmee jij de regie in eigen handen houdt, je de scores positief beïnvloedt én je jouw gasten ook nog eens inzet als ambassadeur van jouw recreatiebedrijf.

Tip 1: Gebruik de automatiseringsfunctie van je boekingssysteem

Een goed boekingssysteem is het halve werk. Met het online reserveringssysteem van Tommy Booking Support stuur je een geautomatiseerde mail naar gasten die zijn vertrokken. Je vraagt je gast bij thuiskomst meteen naar zijn/haar ervaring, bijvoorbeeld in de vorm van een enquête. Door bijvoorbeeld een link naar Zoover of Google te plaatsen achter een positieve feedback en een link naar je enquête of (persoonlijke) mailadres voor het opvangen van opmerkingen en klachten. Zo filter je de negatieve ervaringen er grotendeels uit en neem je deze punten mee als feedback. Een eerste stap om je gasten vóór te zijn in het plaatsen van een reactie die je graag eerst zelf had willen zien.

Tip 2: Nodig gasten uit een review te schrijven

Ook zonder de bovenstaande handige functie, raden we je aan om je gasten proactief uit te nodigen om een review te schrijven. Dat klinkt logisch, maar dat vergeet je toch vaak: is jouw gast bij vertrek enthousiast? Leg een tablet voor hem klaar op de balie en geef een presentje mee als dank. Of geef een kaartje mee, waarmee hij na het invullen een kortingscode voor zijn volgende boeking mag aanvragen bij jou. Het vraagt een proactieve en alerte houding van je medewerkers bij het uitchecken, maar het loont!

Tip 3: Reageer!

Alle reviewplatforms, Google, Zoover, TripAdvisor, etc., geven je de mogelijkheid om te reageren. Doe dat ook! Doe dat vooral ook bij eventuele negatieve reacties. Het doel van je reactie: laat de lezer zien dat je betrokken bent en dat je staat voor de kwaliteit van jouw bedrijf. Ga dus geen discussie aan, maar vraag om persoonlijk contact of geef aan op welke manier je de kritiek verwerkt. Bijkomend voordeel; jouw reacties op Google Reviews tellen mee in jouw ranking en verbeteren jouw positie in Google. Reageer vriendelijk, geef aan dat je de feedback waardeert en zorg ervoor dat je reacties to-the-point zijn. Wil je nog meer tips voor het schrijven van een reactie? Google heeft er nog een paar voor je!

Tip 4: Gebruik de reviews

Deze tip heeft niet zozeer betrekking op het managen van je reviews, maar meer over wat je met goede reviews kan doen. Want een goede review staat goed op je website. Mensen zien meteen dat anderen hen voor zijn gegaan en dat dit een succes is geweest. Schroom dus niet om te pronken met positieve reviews!

Een laatste handvat

Om toch nog even een grote open deur in te trappen (en je nog een extra handvat mee te geven): een goede review begint bij jezelf! Uiteindelijk liggen de beste mogelijkheden om een goede review binnen te halen bij jezelf. Als je ervoor zorgt dat de gast een prettige tijd heeft, dat hij het gevoel heeft gehoord te worden als hij een klacht heeft en als hij vriendelijk wordt behandeld, dan is de kans groot dat hij zegt: "Kom maar hier met die tablet, ik schrijf graag een review!". Kortom, een goede review begint bij jezelf.

Wil je meer informatie over online reviews en hoe je die kunt gebruiken? Of heb je andere vragen over je website? Wij helpen je graag, dus neem gerust contact met ons op!

Onze vrienden